در حالیکه تقلب کردن در بسیاری از تحقیقات مورد بررسی
قرار گرفته است، تحقیق جدیدی از زاویه ای دیگر به این مساله پرداخته
است: تعریف دانشآموزانی که تقلب نمیکنند.
در این تحقیق که با
بررسی دانشجویان دانشگاه اوهایو صورت گرفت، محققان دریافتند که دانشجویانی
که در مقیاسهای شهامت، همدردی و صداقت، بالاترین امتیازات را به دست
آوردند، کسانی بودند که کمترین احتمال را داشت گزارش کنند که در گذشته
تقلب کردهاند و یا در آینده تقلب خواهند کرد. همچنین احتمال کمتری داشت
که بر این باور باشند که دوستان دانشجوی آن ها به طور مرتب اقدام به تقلب
تحصیلی می کنند.
افرادی که تقلب نمیکنند، دید مثبتتری نسبت به
دیگران دارند، آنها تفاوت زیادی بین خود و دیگران نمیبینند. در مقابل
کسانی که در مقیاس شهامت، همدردی و صداقت نمره پایینی گرفته بودند، احتمال
بیشتری داشت که بیان کنند که در گذشته تقلب کردهاند. همچنین، آن ها دیگر
دانشجویان را کسانی تصور میکنند که بیش از آنها تقلب میکنند و برای
رفتار خود دلیل تراشی میکنند.
این
مساله از اهمیت برخوردار است چون مطالعات اخیر نشان دادهاست که تقلب کردن
در میان دانشجویان رواج پیدا کردهاست. به طور معمول بیش از نیم – و گاهی
تا 80% - دانشجویان بیان میکنند که تقلب کردهاند.
به نظر
میرسد که دانشجویانی که تقلب نمیکنند، در اقلیت هستند و بسیاری از
فرصتها را میبینند که همسالانشان تقلب میکنند و با احتمال خطر تنبیه
کمی، پاداش به دست میآورند. چنین افرادی، درمقابل کسانی که تقلب میکنند،
در صورتی که اقدام به تقلب کردهباشند، احساس گناه بیشتری دارند و به
شیوهای که گروه مقابل دلیلتراشی میکنند، خود را توجیه نمیکنند.
هدف از این تحقیق یافتن روشی برای کاهش تقلب تحصیلی است.