یادگار سال ها تحصیل روانشناسی

..................Only About Psychology.................

یادگار سال ها تحصیل روانشناسی

..................Only About Psychology.................

چهار درس زندگی که باید از حیوانات فرا گرفت

این مطلب ترجمه فارسی مطلب What Animals Can Teach Us About Reaching Our Goals سایت Pick The Brain است. این سایت از جمله سایت های انگلیسی زبان پرطرفدار است که مطالب بسیار خوبی در زمینه بهبود زندگی، روانشناسی و… منتشر می کند.



میمون هایی که «ترسیدن» را یاد گرفتند: میمون هایی که از مار نمی ترسیدند را در کنار مار ها قرار دادند در همین حین صداهای بلند و وحشتناکی هم از بلندگو ها پخش کردند. با این کار میمون هایی که از مار ها نمی ترسیدند «یاد گرفتند» که از مار بترسند. نتیجه عجیب تر این آزمایش این بود که حتی میمون های دیگری که هم که از مار ها نمی ترسیدند با دیدن ترس سایر میمون ها آنها هم از مار ها ترسیدند.

 نتیجه: ما از بعضی از چیزها می ترسیم چون آنها را با چیز های دیگری در ذهن مان به یکدیگر مرتبط می کنیم. مثلآ یک کودک بعد از شنیدن صدای ترسناک محکم بسته شدن درب در تاریکی از تاریکی خواهد ترسید.

 

قورباغه هایی که زنده زنده آب پز شدند: چند قورباغه را در ظرفی پر از آب جوش انداختند، آنها خیلی سریع از آب جوش به بیرون پریدند و خودشان را نجات دادند. وقتی همین قورباغه ها را در ظرف آب سرد قرار دادند و آرام آرام آب را به جوش رساندند همه آنها در آب جوش کشته شدند چون نتوانستند عکس العملی به همان سرعت نشان دهند.

 نتیجه: ما می توانیم تغییرات ناگهانی را بفهمیم و متقابلآ عکس العمل نشان دهیم اما وقتی این تغییرات در دراز مدت انجام می شوند وقتی متوجه می شویم که دیگر خیلی دیر است. یادمان باشد، نه عادت های بد یک شبه وجود کسی را فرا می گیرد و نه کسی یک شبه فرد دیگری می شود، همه چیز پله پله انجام می شود. مهم این است که گرم شدن آب را احساس کنید.

 

موش های شناگری که غرق شدند: این بار تعدادی موش های صحرایی که بعضی آنها می توانند 80 ساعت مداوم شنا کنند آماده شدند. محققان قبل از اینکه آنها را در آب بیاندازند با کلک این باور غلط را در موش ها به وجود آوردند که آنها گیر افتاده اند. خیلی از موش ها تنها پس از چند دقیقه بعد از شنا کردن غرق شدند. نه چون نمی توانستند شنا کنند، بلکه چون فکر می کردند گیر کرده اند ناامید شده و دست از شنا کردن برداشتند و غرق شدند.

 نتیجه: وقتی همه چیز به آن طور که می خواهیم پیش می رود ما هم با حداکثر توان مان تلاش می کنیم. اما بعد از اینکه سر و کله مشکلات بزرگ و کوچک پیدا می شود ناامید شده و دست از تلاش کردن بر می داریم، با وجود اینکه توان انجام آن را داریم.

 

سگ هایی که یاد گرفتند تلاش نکنند: تعدادی سگ در اتاقی قرار گرفتند که زمین آن می توانست شوک الکتریکی خفیفی به سگ ها وارد کند. دکمه ای روی دیوار اتاق بود که با فشرده شدن جریان را قطع می کرد. وقتی شوک وارد شد سگ ها بالا و پایین پریدند تا بالاخره یکی از سگ ها دکمه را زد و جریان قطع شد. سگ ها یاد گرفتند با زدن آن دکمه آن شوک ناخوشایند قطع می شود.

 

روی نصف گروه اول سگ ها همین آزمایش دوباره تکرار شد اما این بار دراتاق دیگری که دکمه ای الکی داشت و با زدن آن هیچ اتفاقی نمی افتاد و جریان همچنان ادامه داشت. بعد از این مراحل سگ هایی که در اتاق دوم بودند به اتاق اول (با کلید سالم) بازگردانده شدند و آزمایش تکرار شد. این بار هیچ کدام شان حتی سعی نکردند که دکمه را فشار دهند.

 نتیجه: هیچ کس با نامیدی به دنیا نمی آید، بلکه ما بعد از اینکه چند بار شکست می خوریم «شکست خوردن» را یاد می گیریم و حتی به خودمان زحمت تلاش کردن نمی دهیم. اگر به مشکلی برخورده اید، مهم نیست دفعه چندم است که زمین خورده اید، باز هم بلند شوید و برای حل آن تلاش کنید. ممکن است کلید سالم باشد، فقط فشارش دهید!

نظرات 9 + ارسال نظر
م دوشنبه 18 مهر 1390 ساعت 01:03 ق.ظ

آرزو می کردم دشت سرشار ز سرسبزی رویاها را...
من گمان می کردم دوستی همچو سروی سرسبز؛۴فصلش همه آراستگی ست...
من نمیدانستم هیبت باد زمستانی هست
من نمیدانستم سبزه می پژمرد از بی آبی...سبزه یخ می زند از سردی دی
من نمیدانستم دل هر کس دل نیست
قلبها ز آهن و سنگ...قلبها بی خبر از عاطفه اند
می خوام ۱درس دیگه اضافه کنم:حیوون باش تا از انسانیتت سوءاستفاده نشه
مثل من مثل پرنده ایه که قبلا آسمونو ندیده بود امایکی برد آسمونو نشونش داد و بعد انداختش تو قفس...
کاش هیچوقت آسمونو نمی دید
دلم واسش تنگ شده اما دیگه دلش واسم تنگ نمیشه

vorujak دوشنبه 18 مهر 1390 ساعت 09:14 ب.ظ

بسیار بسیار جالب بود...

ممنون از شما

پژوهشگران پنج‌شنبه 28 مهر 1390 ساعت 07:15 ب.ظ http://ravan-azmoon.otaqak.ir

با سلام
ما یک تیم پژوهشی دو نفره از دانشگاه های علامه طباطبایی و شاهد هستیم که در مقطع کارشناسی ارشد رواشناسی مشغول به تحصیلیم. برای پژوهش تازه مان به تعدادی از افراد نیاز داریم که وارد سایت پژوهشی ما شوند و در پژوهش ما شرکت نمایند. پژوهش ما مرتبط با بررسی برخی از ویژگی های شخصیتی با توجه به گرایش جنسی افراد است. کافی است برای شرکت در این پژوهش به آدرس سایت ما که در زیر می آید رفته و پرسشنامه ها را تکمیل کنید. قطعا جز با پاسخ گویی شما دوستان انجام این پژوهش میسر نیست و با شرکت خود لطف بزرگی به جامعه علمی و ما خواهید نمود. پیشاپیش از نگارنده وبلاگ بدلیل استفاده از این محل برای اعلان خواست پژوهشی مان بدون توجه به مطالب وبلاگ عذرخواهی می کنیم و اعلام می کنیم از آنجا که این پژوهش با بودجه شخصی انجام می شود هیچ سرمایه ای جهت تبلیغات نداشتیم. از این رو ناگزیر به این کار شدیم. در ضمن ممکن است در وبلاگی از روی فراموشی چند بار این آگهی را درج کرده باشیم. از این بابت هم عذر می خواهیم. آدرس سایت پژوهشی ما عبارتست از:
www.ravan-azmoon.otaqak.ir
در نهایت باز هم سپاسگزاریم.

احد یکشنبه 1 آبان 1390 ساعت 06:18 ب.ظ http://ravanshenasane-balini.mihanblog.com

سلام. واقعا وبلاگ قشنگی دارید. من دانشجوی روانشناسی بالینی دانشگاه محقق اردبیلی هستم. میخواستم بگم اگه زحمتی نیست وبلاگ منو تو قسمت لینکهای روزانتون به اسم روانشناسان بالینی! لینک کنید. من هم وبلاگ شما رو لینک میکنم. مرسی
آدرس وبلاگ من... www.ravanshenasane-balini.mihanblog.com
آدرس وبلاگ کلاسمون... www.16ebalini.blogfa.com لطفا وبلاگ کلاسمون رو هم به اسم بالینیهای محقق لینک کنید. متشکر

vorujak یکشنبه 8 آبان 1390 ساعت 04:19 ب.ظ

منتظر پست های زیبا و جذابتون هستیم..

دانشجو دوشنبه 9 آبان 1390 ساعت 12:36 ق.ظ

وبلاگ خصوصی سازی دانشگاه
با محوریت بررسی و مخالف با
خصوصی سازی خدمات رفاهی و
پذیرش دانشجوی پولی
برای مخالفت منسجم و منطقی
با اجرای این طرح ها
unkhosoosisazi.blogfa.com
tabeez.daneshgah@gmail

دولتی های۸۸ پنج‌شنبه 19 آبان 1390 ساعت 10:46 ق.ظ http://http://dolatihaye88.blogfa.com/

سلام...به وبلاگ دانشجوهای دختر مدیریت دولتی مشهد هم سر بزنین و بانظراتتون باعث دلگرمیمون شین[گل]

میر یکشنبه 9 بهمن 1390 ساعت 11:26 ق.ظ

مطلب جالبی بود
www.sharzh.net

میر یکشنبه 9 بهمن 1390 ساعت 11:28 ق.ظ

مطلب جالبی بود
www.sharzh.net

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد